www.sparrow.czwww.sparrow.cz

czech english deutch poland

Egon Smékal - sprint, stres Valašská rallye

Ahoj Egone, jaká byla letos Valašská rallye?
Pro mě osobně velmi stresující. Po absolvování tréninkových jízd, na kterých jsme neměli zrovna moc klidu, protože některé domácí posádky místo psaní rozpisu již závodily a tréninky navíc probíhaly v masovém režimu jedné velké tréninkové skupiny, jsme se dostali k vlasnímu závodu.

Po odstartování z rampy na náměstí ve Valašském Meziříčí jsme se vydali na první přejezd k 1.rychlostní zkoušce. Spolujezdec mě hlásí: " Časová kontrola 12km - čas 15minut. Jeď nebo to nestihnem." Vyrážím na první kruhový objezd, kde na nás čeká minizácpa a první časové zpoždění. Další zácpa nás čeká asi hned o kilometr dál, kde vede přejezd kolem nákupního střediska a servisní zóny. Třetí zácpa na nás čeká asi o 500 m dále u dalšího kruhového objezdu.
Za tímto objezdem pro nás začíná opravdový závod a to dostat se včas na start 1.rychlostní zkoužky. Řadím 1,2,3,4,5, brzdím do posledního kruhového objezdu a znovu přidávám co to jde. Plná čára, nečára, předjíždím, kličkuju a řítíme se k 1.časové kontrole. Spolujezdec se už za jízdy obléká do helmy a hains systému. Brzdím až před dědinou, ve které je start RZ. Vyskakuji z auta, upravuji tlaky pneumatik, oblékám se do hains systému, nasazuji si helmu a vyrážíme do časové kontroly. To vše opět ve sprinterském tempu. Škoda, nepodařilo se. Přijíždíme o minutu později. Následně startujeme do rychlostní zkoužky, na které se nám poměrně daří a porážíme zde i několik silnějších vozů třídy N4 a A6.

Takže začátek byl hektický. A jak to šlo dál?
Vyjíždíme z RZ zpět na hlavní silnici a zklamání a stres z úvodu soutěže je za námi. Teda asi na 30 vteřin, než dojedeme kolonu asi 70 vozů před námi. Nenacházím odvahu přejed dvojitou plnou čáru a jed do protisměru a tak se couráme až na první kruhový objezd. Tam opět zrychlujeme, protože už tušíme, že jsme tam, kde jsme začali. Předjíždím pokračující kolonu asi 100 vozidel levým pruhem a děkuji divákům, kteří nás bez váhání pouští před sebe. Projíždíme městem a dále pak k odbočení na Bystřičku. Přejíždíme přes koleje, vlak naštěstí nejede a pokračujeme ke staveništi na silnici, kde je jednosměrný provoz a třicítka. Pouštím asi 10 projíždějících aut a řadím 2,3,4,5. Zpomaluji a skoro zastuvuji, protože se proti mě řítí nějaký vůz. Míjíme se jen tak tak a srovnávám kola zpět ze škarpy na silnici. Po pár kilometrech přijíždíme k mostu ve výstavbě, kde samozřejmě na semaforu svítí červená. Tady stojíme pár minut a následně předjíždím tři vozy jedoucí před námi. O kilometr dále přijíždíme k diváckému místu na Bystřičce, kde v protisměru stojí zaparkované vozy diváků. Kličkujeme proti jiným odjíždějícím divákům a ke startu nám chybí už jen asi dva kilometry. Konečně jsme se dostali na start 2.rychlostní zkoušky. Zastavuji až před časovou kontrolou, abych si oblékl helmu a hans a vjíždím do časovky. Na nic jiného už nám nezbyl čas. Pásy si dopínám až na startu. 5,4,3,2,1,start. Při prvních metrech však zjišťuji, že toho z auta moc nevidím, protože jsem si nějak nestihl otřít přední zapocené sklo. Horní polovina okna je dobrá, spodní je však zapocená. Asi od toho jak jsme na cestě k RZ neustále nadávali. Následek na sebe nenechal dlouho čekat. Brzdím na vytahaném blátě a jsem dlouhý na brzdy. Naštěstí padáme do sněhu a autu nic není. Asi po minutě a půl pokračujeme dál díky asi deseti divákům, kteří nás dostali zpět na trať. Dále už pokračovat nebudu, bylo by to přinejmenším podobné. Dokonce jsem slyšel i o posádkách, které přejíždeli vlakový přejezd na červenou, aby se dostali včas na RZ.
 Pátek jsme zakončili opět na Bystřičce, kde jsem havaroval podruhé, když jsem na první rychlostní stupeň projížděl bahništěm kolem přehrady. Už jsem neměl ani sílu nadávat.
 
 
Byl jsem vcelku rád, že se můžu jít v klidu vyspat. Jen bych se snad pozastavil nad tím, jestli má cenu pořádat závody Mezinárodního Mistrovství ČR na pěti rychlostních zkoužkách a jednom okruhu, který nemá ani požadovanou kilometráž a kde se kilometry honí třemi průjezdy RZ a pětikolovým okruhem. Po cca průjezdu 200 závodních aut, se o nějaké trati už velice hovořit nedá a bez špióna se dá možná jen jed, ale ne závodit. Názor si prosím udělejte sami.
 Co se ale týká pasivní bezpečnosti, tak pro mě veliké zklamání. Především nedostatek času na přejezdy a pro přípravu na start RZ. Pořadatel by měl počítat i s tím, že se bude závodit v pátek odpoledne, a že diváci se budou přesunovat po stejných silnicích jako závodní vozy.

Letos na Valašce došlo k velice tragické nehodě. Chtěl by jsi k tomu něco říct?
Jen krátce bych se chtěl vyjádřít k tragické události na první sobotní rychlostní zkoužce.Celá věc je momentálně v řízení odpovědných orgánů, ale vím, že pořadatelé se velmi často setkávají s diváky, kteří nedbají jejich pokynů a následky potom mohou být fatální. Tak jako v tomto případě zde sehrála největší úlohu nezodpovědnost.
 Celý incident se podle mě stal v jednom z nejnebezpečnějších míst. Na první pohled poměrně jednoduchá záležitost, ale když se auto v takových rychlých pasážích odlepí od silnice, tak je to vždy velice nebezpečné. Stačí jen sebemenší chybička a z vozu se stane neřízená střela.
 Budeme si prostě muset zvyknout na to, že když někdo neuposlechne výzvy pořadatelů, tak bude muset být RZ zrušena i třeba v jejím průběhu. Jeden telefon, žluté vlajky a pozastavený start by to měli vyřešit. Již v minulosti se kvůli neukázněným divákům museli rušit RZ a k tomu se budeme muset vrátit zpět.
 

Raději, ale zpět k závodům. Jak jsi byl spokojený s Vaším vystoupením na Valašské rallye?
 Až na výsledek to nebylo zas tak špatné. Ověřil jsem si fakt, že nová převodová skříň přinese nějaké zrychlení a to se také potvrdilo. Jízda samozřejmě ještě nebyla TOP, ale s tím jsem počítal. Pro příště už vím jak k nové převodovce doladit rozpis a tak to bude opět o něco lepší.
Jaký Vás čeká další program v letošní sezoně?
 
16.-19.4.2009 bychom se měli zúčastnit dalšího kolotoče v MMČR a to tentokrát na Rallye Mogul Šumava.

www.egonsmekal.cz

     honda civic            Pronájem (Rent) Peugeot 208 VTi R2             skoda fabia s2000



Aktuální podnik


Valašská rally
23.3. - 25.3. 2018

Facebook


© 2012 www.sparrow.cz | Code by: PC servis Zlín